Begeleiding en beoordeling

In het plan, dat ook het doelgroepenmodel wordt genoemd staat het ontwikkelingsperspectief, de toekomstige uitstroom van de leerling omschreven. De doelen worden weergegeven in een individueel handelingsplan. We bespreken dit jaarlijks met leerlingen en ouders. Na deze evaluatie wordt het plan waar nodig bijgesteld. In het plan staat wat een leerling kan en wat hij de komende vier jaar kan leren. Leraren maken daarnaast groeps-, handeling- en LACCS-plannen. 

Hoorrecht 

Iedere leerling heeft het recht om mee te praten over zijn ontwikkelingsperspectief. Dat noemen we het hoorrecht. Het betekent dat we luisteren naar leerlingen als we beslissingen over hen nemen. Leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte praten zo mee over hoe hun eigen ondersteuning eruit komt te zien. 

Wat heeft een leerling nodig? 

In het OPP staat beschreven waar de leerling goed in is en welke ondersteuning de leerling nodig heeft om goed te kunnen leren en ontwikkelen. Ook staat in het plan welke dingen het leren makkelijker of moeilijker maken. De mate van ondersteuning bepaalt de leerroute van de leerling. 

Wat betekent dat voor de lessen? 

Alle lessen hebben een doel. De leraar stelt doelen op voor iedere leerroute. Samen vormen deze doelen een groepsplan. Daarin staat welke leerlingen in de groep werken aan dezelfde doelen. In het plan staat ook hoe uw kind hoort wat wordt verwacht en hoe dat te organiseren. 

Waar groeit uw kind naartoe? 

Kan uw kind straks zelfstandig werken? Is een vervolgopleiding mogelijk? Of blijft begeleiding waarschijnlijk nodig? We noemen dit het uitstroomprofiel van de leerling. Voor ieder profiel hebben we een ander leeraanbod. 

Hoe houden we zicht op de voortgang van uw kind? 

We houden de planning voor het leren en ontwikkelen van uw kind bij in de digitale systemen van Schoolaris en cito. Zo zien we hoe de leerling zich daadwerkelijk ontwikkelt. Hierin staan de behaalde resultaten, maar ook opmerkingen over gedrag en ontwikkeling.