Leerlingen vso De Linde denken mee over inclusieve maatschappij

 

 

 

 

 

 

 ‘Inclusief is niet speciaal’, zo luidt de naam van een educatief project waarbij leerlingen uit het vso worden uitgedaagd om na te denken over hoe we onze wereld inclusiever kunnen maken. Tegelijkertijd wordt er in dit project aandacht besteed aan mediawijsheid. De initiatiefnemers van ‘Inclusief is niet speciaal’ zijn educatief bedrijf Studio Z en vso De Linde uit Deventer. Samen wonnen zij de challenge All Inclusive 2021 van Netwerk Mediawijsheid dat zich inzet om iedereen in Nederland mediawijs te maken.

‘Ik ben heel trots op deze prijs’, zegt Janko Bartelink, oprichter van Studio Z. ‘Het zet een doelgroep in de schijnwerpers die vaak onderbelicht blijft in de gesprekken over een inclusieve samenleving.’ Annemarie Oeseburg, projectleider arbeidstoeleiding, is het daar helemaal mee eens en vult aan ‘Op De Linde vso leren we leerlingen om actief mee te doen aan de maatschappij. Met dit project kregen zij de kans om in een aantal lessen na te denken over hoe inclusief samenleven er volgens hen uit kan zien.’

Het was aanvankelijk een uitdaging om de leerlingen uit te leggen wat er werd bedoeld met diversiteit en een inclusieve maatschappij. De eerste les werd daarom vormgegeven met hulp van bureau cultuur eigen uit Deventer. In begrijpelijke taal werden aansprekende voorbeelden gegeven. Ook stelden docenten zich kwetsbaar op door een persoonlijk verhaal te delen dat tot de verbeelding sprak. Toen het begrip inclusief eenmaal landde, kreeg het project vleugels. Er volgden lessen over het bouwen van een website. Over de algoritmes van Google en over wat je wel of juist niet, online deelt met anderen. Leerlingen kozen allemaal een eigen thema dat te maken had met diversiteit. Ze bouwden een webpagina over hun thema en presenteerden dit aan de klas. Presentaties over autisme, rolstoelsport, tatoeages en door de maatschappij opgeworpen drempels om je dromen waar te maken, maakten diepe indruk op de initiatiefnemers van ‘Inclusief is niet speciaal’.

 Susanne en Mark, groepsleerkrachten ‘Een leerling liet zich bij de eerste les ontvallen ‘Dit wordt nooit wat’. Maar bij de laatste les kwam hij erop terug en zei ‘Ik snap nu wat er wordt bedoeld. Iedereen is anders, maar ook gelijk’. Dat vinden wij écht een compliment voor dit project.’ Als het aan Janko Bartelink ligt krijgt ‘Inclusief is niet speciaal’ een landelijk vervolg ‘Binnenkort starten we op een vso in Apeldoorn. Ik hoop dat we nog veel meer scholen kunnen bereiken met dit waardevolle project en zo de samenleving weer een stukje inclusiever kunnen maken.’