Even voorstellen: Sabine Schopbarteld, brugfunctionaris op De Linde
Iedere leerling verdient de kans om mee te doen, op school en daarbuiten. Door welke omstandigheid dan ook kan dit moeilijk zijn. De brugfunctionaris helpt deze leerlingen en hun gezin. Bijvoorbeeld door mee te denken over mogelijkheden voor sporten en vrije tijd.
Op onze school is dit Sabine Schopbarteld. Zij denkt graag mee met leerlingen die hulp nodig hebben om goed mee te kunnen doen met leeftijdsgenoten. Sabine: “De rol van brugfunctionaris is letterlijk de brug slaan van school naar de thuissituatie."
Hiervoor gaat Sabine graag in gesprek, thuis of op school. Het doel is daarbij om zoveel mogelijk gelijke kansen te creëren voor alle leerlingen. “Samen met de school hebben we belangrijke speerpunten vastgesteld; onder andere gericht op vrijetijdsbesteding en participatie in algemene zin.”
“Niet elke leerling kan zomaar lid worden van een (sport)club. Ik denk mee en help bijvoorbeeld met het aanvragen van subsidies voor sporten bij Stichting Leergeld of het aanvragen van een dubbele kinderbijslag. Daarnaast zijn er nog veel meer manieren te bedenken waardoor een leerling mee kan doen."
Leerlingen en ouders weten lang niet altijd bij welke organisaties of loketten zij aan kunnen kloppen voor hulp. De brugfunctionaris heeft hier wel een goed beeld van, en helpt de leerling en/of de ouders met de brieven en formulieren die nodig zijn om gebruik te maken van zorg, subsidies of regelingen.
Anders dan de rest van het schoolteam werkt de brugfunctionaris ook buiten de omgeving van de school. Sabine: “We zijn geen zorgverleners, maar weten wel waar de juiste hulp en ondersteuning te vinden is. Door signalen op tijd te zien, er wat aan te doen en door ouders te betrekken bij de school, krijgen kinderen beter de kans om zich goed te ontwikkelen.”