De taal van de Talentenschijf.

De taal van de Talentenschijf.  

Als wij het vak “de taal van de talentenschijf” hebben zijn wij het met de klas Daventria aan het werk met de woorden die op de talentenschijf staan een verhaaltje aan het schrijven. Dan weet juf het ook of wij de woorden goed snappen en waar wij de woorden voor gebruiken. En zo leren wij ook de betekenis van de woorden kennen.   

Baran  

 

Dit verhaaltje gaat over Communiceren. 

De avonturen van Knikje, Knakje en Kiekeboe. 

Knikje zit aan tafel samen met Knakje te lezen. Ze snappen niet wat er wat er staat. Ze roepen naar Kiekeboe om te vragen of hij misschien weet wat het betekent. Knikje roept: KIEKEBOE kan je komen alsjeblieft? Kiekeboe: “ja, ik kom zo”. Knikje: “oké, maar wel echt komen hé”. Kiekeboe: “ja ja ja ik kom echt zo”.  

Ja, want wat jullie niet weten is dat Kiekeboe een echte puber is. Het maakt hem soms niet zoveel uit wat zijn broertjes en zijn ouders vinden, maar dat hoort er een beetje bij. 5 min later is hij er nog niet. Knakje is het zat en zegt tegen Knikje:  “ik ga nog een keer roepen!” Is goed, zegt knikje. Oké zegt Knakje en roept naar Kiekeboe:  “kom je nog?” Kiekeboe: ja!!! Ik kom eraan. Knakje zegt: ja, die ja ken ik van jou. Kiekeboe: ja, ik snap wat je zegt maar ik kom er nu aan. Knakje: oké.  

Kiekeboe loopt de trap af en komt de kamer binnen en zegt: “ik ben er wat is er?” Weet jij wat communiceren betekent? Vraagt Knakje aan Kiekeboe. Nou, zegt Kiekeboe, dat betekent dat je goed praat en zegt wat je voelt. Oooo zegt knikje, “nou weten we wat het betekent” zeggen Knikje en Knakje tegelijk. Dankjewel zegt Knikje, graag gedaan zegt Kiekeboe.  

Geschreven door:  

Hope Dekker en Leonique Smalbruggen   

 

 

Dit verhaal is gemaakt door Theo. Ook de tekeningen zijn door hem zelf gemaakt.  

In het verhaal heeft Theo de woorden, afstemmen, overleggen en rekening houden met uitgelegd. Dit zijn woorden die allemaal op de Talentenschijf staan en in de les “de taal van de Talentenschijf” aan bod komen.